Loos de milieuambtenaar niet te snel

Komt de milieudienst alweer op bezoek? U krijgt spontaan jeuk. Want dat betekent vermoeiende voorbereidingen met de teamleiders. Tijdrovende vragen over chemicaliën en hun registraties. Geneuzel over voorschriften in de omgevingsvergunning. Met als enige uitkomst: een lijvig rapport met aanbevelingen en over drie maanden een herinspectie. En ondertussen wachten uw klanten op hun bestellingen.

 

Daar is de deur

De meeste managers proberen een milieuambtenaar zo snel mogelijk van het terrein af te krijgen. Ze luisteren beleefd. Ze houden deuren voor hem open. Ze beheersen hun ergernis. En na het bezoek gaan ze snel weer over tot de orde van de dag. Het rapport dat de ambtenaar stuurt lezen ze pas vlak vóór het volgende bezoek. En dan brengen ze nog snel een enkele aanbeveling in praktijk. Maar per saldo schiet niemand hier iets mee op. Het bedrijf niet. En de inspecteur niet, want de echte milieuproblemen komen niet op tafel. Een gemiste kans. Waarom draait u het niet om?

Een wandelende vraagbaak

De milieu-inspecteur ziet tientallen bedrijven in verschillende branches. Bedrijven met vergelijkbare milieuproblemen. Hij kent de nieuwste oplossingen, óf de mensen die u daaraan kunnen helpen. Met een beetje geluk is hij uw bondgenoot bij het verbeteren van uw productieprocessen.

Maar dan moet u hem wel anders benaderen. Als professional en vraagbaak. Als partner in innovatie. Dus leg hem uw problemen en vragen vóór. Maak hem deelgenoot van uw twijfels. En u zult zien: de ander bloeit op, het gesprek wordt interessant en aan het eind heeft u nieuwe ideeën. En meer energie.

Maar…

Nu hoor ik u zeggen: “Dat werkt nooit bij de milieuambtenaar waar ze míj mee opgezadeld hebben.” Dat zou best eens waar kunnen zijn. Maar het zou ook niet waar kunnen zijn. Er is maar één manier om het te ontdekken: neem het initiatief en nodig hem uit. Liefst voordat hij zelf contact opneemt. Stap over uw weerzin heen. Zie hem als een adviseur voor wie u al betaald heeft, via de Belastingdienst. En geef niet op als het de eerste keer niet meteen een zinderende ontmoeting wordt. Het is voor u én hem een leerproces. Dat heeft tijd nodig.

De praktijk

De Technisch Directeur van Kappa Roermond Papier ging om tafel met de provinciale milieudienst vanuit precies deze gedachte. Hij vertelde dat het bedrijf het afval van papierrecycling wilde verminderen. En wat bleek: het beleid van de Provincie sloot naadloos aan op die ambitie. De ambtenaren gingen meedenken. Brachten een nieuw netwerk en kennis in. En bewaakten dat de nieuwe oplossing paste in de milieuwetgeving. En zo ontstond een nieuw en prijswinnend (2013) product: de brandstofkorrel Rofire. Met een nieuwe markt. En een nieuwe inkomstenbron voor de kartonfabriek. Die vandaag nog bestaat. Terwijl veel concurenten zijn opgeheven.

Actie

Pak de telefoon. Bel die vent (m/v).